Алексиначке вести - новости Алексинац
Претрага
cirilica | latinica

Милан Петковић – Друго место на топ листи савремене музике

rss

21.02.2019. Часлав Васиљевић

Албум „Потврда о животу“ композитора Милана Петковића из Алексинца заузео друго место на топ листи савремене музике са простора еx yu, дакле некадашње Југославије, а насловна композиција са овог албума пето место.

Фото: Марко Миладиновић

Почетком сваке године сумирају се резултати остварени у претходној години у свим областима људског стварања на одређеном простору. По критеријумима загребачког сајта Терапија.нет, који се бави праћењем, анализом и вредновањем музичких садржаја у овом делу Европе, албум „Потврда о животу“ композитора Милана Петковића, који живи и ради у Алексинцу, заузео је друго место на топ листи савремене музике са простора еx yu, дакле некадашње Југославије, а насловна композиција са овог албума пето место. С обзиром на чињеницу да се прати стваралаштво са тако широког простора, да  је музички критичар овог сајта албум „Потврда  о животу“ оценио чистом десетком, a да је дневни лист Политика у свом додатку Kултурa и уметност из пера  музичког критичара Војислава Пантића дао ласкаво мишљење, овако високо рангирање овог, шестог по реду, албума за познаваоце Петковићевог стваралаштва није било изненађење. То је повод за овај разговор.

Kако сте примили ово рангирање?

Рангирање јесте важно, али не и пресудно. Већу улогу ту игра колико сте ви сами задовољни собом и оним што сте урадили. Мада, морам да признам, значи када неко препозна и цени ваш рад, поготово критика, која вас лично не познаје а при том разуме језик којим се изражавате и идеју или поруку коју сте хтели да пошаљете. Још кад уђу у вашу музику дубље него што сте ви икада о томе и размишљали, онда то све вашем раду даје дубљи смисао и нову димензију. Kада је критика добра и кад добијете и највишу оцену, то указује да сте на добром путу.

Да ли је то заправо ваша потврда о животу?

У неку руку и јесте. Иако се сама композиција „Потврда о животу“ односи на другу,  конкретну ствар и догађај, у ширем смислу „Потврда“ јесте доказ мог постојања. С  друге стране, моја потврда почиње раније, негде у зачетку свих композиција, када оне настају. Затим се развија кроз разрађивање тема, ритма, аранжмана, оркестрације, па се реализује за време снимања, миксовања, продукције, дизајном омота и на крају издавањем... У суштини, та потврда све време траје – то самопотврђивање, преиспитивање себе, суочавање са собом и светом око себе, и проналажење свог места у том свету. 

Поред „Потврде“ на албуму су још и композиције „Мир“ и „Игра“?

Да, то су неке од најбитнијих ствари које чине један живот. Kада сам почео да се изражавам у великим формама, идеја ми је била да обрадим све елементе који су важни, који животу дају смисао. Тако је први део те приче албум „Нада“, са композицијама „Вера“, „Нада“ и „Љубав“, као основе мудрости. Други је „На обали“, са композицијама „Времеплов“, „На обали“, „Бесмисла“, то је период лутања, када вас времеплов, ако не водите рачуна у ком се правцу крећете, може одвести у бесмисао. И трећи „Потврда о животу“, са „Мир“, „Игра“ и „Потврда о животу“, када потврђујете себе, у миру, пре свега са собом, па и са околином која вас окружује, и да бисте тај циљ остварили, обавезно је да се играте. Док год се играте, и истражујете, имате шансу да се пронађете и оставите траг у времену у коме живите.

Музичка уметност у теорији се сврстава у такозвану временску уметност. Ваше музичко стваралаштво је тешко сврстати у неки, условно речено, чисти жанр. Поменути критичар Политике је записао: „Потврда о животу“ је блуз искусног човека“.  Неко ће рећи да је реч о џезу, други о експерименталној музици, трећи нешто треће. Kако ви дефинишете своју музику?

Она јесте највише амбијентална, са елементима џеза, рока, панка, па и блуза ако хоћете. Мада се најудобније осећам у музичком минимализму коме тежим. Иако моја музика то у суштини није, волим минималистичку слику и репетитивни изражај, када од минимум средстава, правите максималне резултате. Kада у самој музици има довољно простора, а ту се већ враћамо на њен амбијентални део, да она може да дише, и да онај који слуша има места да у њу утка своју музику – своје мисли, и да истражујући њу, истражује самога себе.

За увод у наредно питање навешћу извод из рецензије: „Машта, илузија и импровизација овдје су на рачун непатворене Миланове оригиналности и вјештог баратања типковницама засигурно 'tour de force' у досадашњој дискографској каријери која зна само за једно - пут ка креативном напретку коме се не назире крајњи досег.“ (Хорви)

У којој мери је ваше стваралаштво производ непосредног додира са животним окружењем, с једне, а колико властите преобликоване стварности, с друге стране?

Kадa сам био студент, размишљајући о томе, подвукaо сам знак једнакости између уметности, љубави, и живота. Иако се у међувремену много тога променило, суштина је остала иста. Мора се стварати из љубави, да стваралаштво буде искрено – емотивно, да буде животно, да би могао да се очекује, или да би се добио, врхунски резултат. Или, да поједноставим, колико неко воли - такву уметност ствара, какву уметност ствара - тако и живи, како живи - тако и воли... и тако у круг.  То је процес, у коме је све важно и све се рачуна.

Бавили сте се и компоновањем музике за позоришне представе, уметност која се сврстава у временско-просторну. Реците нешто о међусобном прожимању различитих врста уметности, у првом реду музике и позоришта, музике и филма, музике и  перформанса…

Та врста прожимања може само да обогати и оплемени самог ствараоца, да прошири његове видике и стваралачке домете. Сви ти видови изражавања су јако блиски један другоме. Као што знате, није ретка појава да сликари свирају, да музичари сликају, глумци певају и свирају, и што је више тих уметности на једном месту, као рецимо у позоришту или на филму, изражај је јачи и доживљај је богатији. Пошто се бавим позориштем већ дуги низ година, а у задње време нисам превише ангажован као позоришни композитор, често сам у позоришту као гледалац, уживам у представама, инспиришу ме и пуне ми батерије...

Поред компоновања, ви сте и пијаниста, извођач властитог али и стваралаштва других уметника. Kо је бољи: Милан Петковић композитор или Милан Петковић интерпретатор?

Има већ годину дана како трио, у саставу Небојша Деспотовић, Иван Цветковић и ја, поново има јавне наступе, пошто смо правили паузу две године. И не могу да кажем да се ми бавимо интерпретацијом, пошто је велики део тога што одсвирамо импровизација, више би то могло да се назове као неки вид нарације. Држимо се тема, хармонија и, донекле, музичких форми. Али шта се унутар тих форми дешава, то је апсолутно отворено и све је могуће. Дакле, не могу да одговорим конкретно на питање, да ли је Милан бољи композитор или интерпретатор, али могу да кажем да подједнако ужива у оба случаја. 

Шта сада радите и какви су вам планови?

Тренутно, поред заказаних концерата са триом, радим на снимању новог албума и негде сам на пола пута до његове реализације. У плану ми је да уз то урадим и нешто потпуно другачије од свега што сам радио до сада, али хајде да оставимо да се то прво деси, па ћемо онда разговарати о томе...
 

video...

Коментара: 0


# интервју Часлав Васиљевић Милан Петковић Цветковић
@CaslavV @



 

[ Додај коментар ]