Aleksinačke vesti - novosti Aleksinac
Search
cirilica | latinica

Fenomeni i trendovi u Srbiji: Profesija muzički PR menadžer Saša Gidra Marković

rss

22.01.2020.

Tekst je originalno objavljen na portalu Musicpocket.org

Fenomeni i trendovi u Srbiji: Profesija muzički PR menadžer Saša Gidra Marković

Nastavljamo našu obimnu priču o Muzičkom PR-u kod nas, i uveliko smo prešli na muške predstavnike ove specifične i posebne veštine iza kulisa koncerata, bendova, snimanja albuma. Kako je nadalje veoma teško dobiti izjave i intervjue od dama u svetu PR-a jer su uvek stalno prezauzete i angažovane, njih moramo da sačekamo u nekim drugim prilikama tokom našeg istraživanja. Imali smo 12 veličanstvenih žena iz ovog posla, a nadamo se strpljivo i drugim personama iz različitih sfera PR-a u muzici.

Prelazimo na sledećeg sagovornika, koji je i sam imao svoj bend, dakle poznaje materiju iz prve ruke i sveta odličnog muzičkog iskustva.

Od svoje rane mladosti za sebe kaže da je večiti borac za prava rokenrola.
Nekadašnji frotmen benda “Erotske čokoladice“, sa kojim je izdao dva albuma “Mlada partizanka” i “Kad ti se pamet zavrti” za izdavačku kuću ITMM, sada je organizator mnogih muzičkih događaja prevashodno u svom gradu i osnivač poznatog “Al Rock festa” u Aleksincu.

Autor je i knjige “Bio jednom rokenrol” u kome su glavni akteri poznate ličnosti iz sveta rokenrola, naravno u istinitim pričama.

Poslednjih godina aktivan je na sceni kao muzički agent, organizator, muzički PR i saradnik mnogih poznatih bendova od kojih su neki KKN, Artan Lili, Novembar, Čovek bez sluha.

On je …. Aleksandar Saša Marković, zovu ga Gidra. Rođen je u Aleksincu, 1975. godine. Posebno zadovoljstvo mu je da sarađuje sa manje afirmisanim bendovima iz provincije, gde najviše ističe saradnju sa pank – ska bendom iz Kruševca – “Crveni karton” sa kojim je u dvogodišnjem periodu (2017-2018) imao preko 150 nastupa širom zemlje i regiona!
Osim toga, Gidra ima i vrlo zapaženu saradnju sa komičnim hip -hop sastavom “Kruševac geto”, sa kojim beleži dosta uspešnih nastupa širom Srbije.

Ovo je dalje …. Gidrina priča.

 


Istovremeno ste u muzičkom poslu i organizator koncerata, promoter, PR, agent, saradnik mnogih poznatih bendova. Da li postoji neka funkcija kojoj dajete prednost ili ste sve zajedno pomalo da bi u tom pozivu bili aktivni i uspešni? Vaša ljubav prema poslu organizatora i muzičkog PR menadžera rodila se jer ste i sami imali svoj bend sa dva zapažena albuma?

 – Za sebe volim da kažem da sam najpre prijatelj svih bendova, a zatim sve ostalo. Organizacijom koncerta se bavim od svoje rane mladosti, još iz perioda osnovne škole kada sam u svom prvom bendu imao dvostruku ulogu frontmena i organizatora manifestacija. Naravno istim putem sam nastavio i kroz srednje obrazovanje i tako do dana današnjeg. Bilo je to neko drugo vreme, kada je rokenrol bio omiljena muzika u mlađoj populaciji, kada su dominirali školski bendovi, vikendom se pravile, svirke, a publike nikad više. Pojavom mog prvog ozbiljnog benda “Erotske Čokoladice”, sa kojima imam dva izdata albuma (ITMM), imao sam sreću da obiđem druge gradove i u njima upoznam svoje saborce sa kojima sam i danas u odbrambenim redovima za prava rokenrola.

Koliko je danas posao muzičkog rock PR-a u razvijen u Srbiji? Postoji li recept za uspešnog PR menadžera i šta ta osoba sve treba da poseduje od osobina i kvaliteta? Šta je danas vešt i uspešan muzički PR posao, kao i promotersko zvanje kao organizacija koncerata i muzičkih festivala? Vaš radni dan izgleda ….kako?

 – Mislim da se u Srbiji mali broj ljudi bavi ovim poslom, pogotovo van Beograda. Razlozi  su sigurno opadanje popularnosti ovog muzičkog pravca, angažovanje u ovom poslu 24h i naravno materijalna sigurnost. Moja sreća što sam u ovom poslu dosta dugo i što sam pre svega imao dugo godina bend i kroz njega naučio puno korisnih stvari , jednostavno znam kako treba bend da “diše”. Recept za uspeh u ovom poslu je vrlo prost – “Srce na teren”. Maksimalna posvećenost poslu i poštovanje prema bendovima su moji aduti. Znate i sami da nam je čitava scena u izuzetnom lošem stanju i zato moramo da poštujemo trenutno stanje i podržimo mlade snage. Napominjem morate imati kilometražu na terenu da bi mogli razumeti i ispoštovati svoje klijente.  

Kako volite i živite kroz rock, vi ste zapravo od svoje rane mladosti večiti borac za prava rokenrola? Kuda on ide danas, iz vašeg ugla kao PR-a i promotera? Da li se slažete sa onim čuvenim stihovima “Da bog da crko rokenrol kad ga svako svira”?

 –  Ovaj čuveni stih bih ja danas malo prepravio – “Da bogda crko rokenrol kad ga svako danas organizuje”. To pre svega mislim na razne festivale koji su se pretvorili u lokalne “vašare” čiji su organizatori ljudi koje interesuje samo finansijska strana, brza zarada. Naravno to su ljudi koji se bave biznisom, nemaju pojma o muzici i koje ne zanimaju problemi na domaćoj sceni. Lako je organizovati nešto sa velikim budžetom, brojnim  prisiljenim sponzorima uz naravno besplatan ulaz. Zato poštujem ljude u malim sredinama, koji samo zahvaljujući svojim entuzijazmom i nad ljudskim naporima čuvaju svoje festivale i kulturne događaje, To su za mene lokalni heroji i borci za rokenrol. Imam sreću da poznajem sve te ljude i trudim se da im maksimalno izađem u susret.

Kao PR i organizator, pričajte nam o “Al Rok festu” u Aleksincu, koji ste vi osnovali. Da li je danas teško, od tolike ponude (besplatnih) muzičkih događaja, manifestacija i revija po Srbiji, realizovati i jedan potpuno novi sa akcentom na rock kao svetinju kvalitetne muzike? Kako putem PR aktivnosti i kampanje zainteresovati veliki broj publike da dolazi i kod vas na ovaj događaj? Težak proces?

 –  Al Rok fest se ove 2020. godine održava po peti put. Organizator ove manifestacije je lokalni Centar za kulturu i umetnost, sa kojim imam izuzetnu saradnju. Zajedničkim snagama uspeli smo da ugostimo svih ovih godina vrhunske bendove i dopunimo festival raznim drugim pratećim sadržajima. Prošle godine uspeli smo da ga proširimo na tri dana, dovedemo Pecu Popovića, Električni orgazam, Artan Lili, Irish Stenj of Sindidun i druge izvođače. Zahvaljujući geografskom položaju Aleksinca i izvarednom  koncertnom prostoru, uspevamo da privučemo puno populacije iz okolnih gradova (Niš, Kruševac, itd). “Al Rock” raste svakog dana i nadamo se da će i peti po redu ispuniti očekivanja brojnih poštovaoca ovog malog festivala koji je ujedno i centralni kulturni događaj krajem avgusta u jugoistočnom delu Srbije.

Danas je sve više žena u poslu muzičkog PR menadžera. Zašto je to tako? Da li se one donekle više razumeju u muziku ili su jednostavno rođene više za tu poziciju? Koga biste izdvojili od kolega oba pola ko radi odlično svoj posao PR-a?

 – Primetio sam da pojedine mlađe koleginice zamišljaju da su pale sa “svemira” i da su  na nekoj poziciji bogom dane. Svim dragim damama, koje se bave ovim  poslom toplo preporučujem da se ugledaju na Branku Glavonjić i Olgu Kepciju. Mislim da sam ovom rečenicom sve rekao.

Promoter ste bendova alternativne rok i punk struje – KKN, Artan Lili, Novembar, Čovek bez sluha. Sa kojima od njih je najlakše raditi i planirate li da obnovite saradnju? Kako je bilo tada raditi PR i promociju njihove karijere? Na koga ste od njih najviše ponosni dokle su sada dogurali?

 –  Saradnja  sa ovim bendovima postoji odavno još iz  vremena kada su gostovali u Aleksincu na raznim lokalnim manifestacijama. Kasnije ta saradnja prerasla u prijateljstvo, uzajamno poštovanje i pristojan vid poslovne saradnje. Svi bendovi su dugo na sceni, vrhunski profesionalci i pravo je uživanje sarađivati sa njima. Nažalost grupa Novembar više ne postoji, zbog prerane smrti frotmena Gorana Kostića Koste, koji inače ima veliki uticaj na moj današnji rad.  Na ovom spisku bih takođe pri dodao još neke bendove kao što su Dža ili Bu, Atheist rep.

Sa bendom Dža ili bu

Uspeli ste od manjih sastava da napravite veliki proboj za njihove karijere: punk rock bend “Crveni karton” sa kojim ste tokom 2017-2018. imali preko 150 nastupa širom regiona, i hip-hop sastavom “Kruševac geto”, sa dosta uspešnih nastupa širom Srbije. Da li je teško promovisati nove bendove koji tek stasavaju na muzičkoj sceni kao što su ovi? Koje su to marketinške, promoterske i PR strategije bile za ove bendove – društvene mreže, objave po medijima, lokalnim radio i TV stanicama, šira priča na republičkom nivou?

 –  Kruševački “Crveni karton” je moja lična karta.  Moja priča zapravo počinje sa njima. Fenomenalni revolucionarni  pank ska bend je bio zapravo moj vodič kroz vreme. Zajedničkim snagama upeli smo da od potpuno anonimnog benda napravimo bend koji je godišnje imao preko 80 nastupa, od toga 15 festivala. Za dve godine aktivnog rada  imali smo oko 170 nastupa, proputovali region uzduž i popreko i napravili sjajnu priču. Drago mi je što smo tim primerom pokazali i dali  podstrek bendovima iz provincije da ako nešto vredi, ako se radi sa puno ljubavi,  kad tad mora da to delo ispliva na površinu.

Atraktivni dvojac “Kruševac geto” je popularni komedi hip hop sastav kao moj prvi projekat sa ovakvom vrstom muzike. Primetno je da hip – hop scena ima podršku, pogotovo među mlađom populacijom. Zahvaljujući neverovatnim talentom za zdrav humor, ove momke  danas na popularnim mrežama prati 500 000 ljubitelja, što je nezamišljivo za mnoge popularne rok bendove. Saradnja sa njima je vrlo interesantna , zabavna i prava je relaksacija u današnje vreme. Zato svima toplo  preporučujem kao lek za sve probleme – “Kruševac geto”.

Šta biste mogli da nam najavite od budućih projekata na kojima radite kao promoter, organizator i muzički PR? Možda se kuva u vašoj radionici i neka nova knjiga poput “Bio jednom rokenrol”? Najavite nam to u stilu PR saopštenja, da se čitaoci zainteresuju za naredne vaše događaje. Planovi za Al Rok fest 2020?

 –  Budući projekti dolaze sami po sebi.  Akcenat na moj rad je nastavak saradnje sa bendovima, vlasnicima klubova, organizatorima festivala, koncerta. Posebno bih   izdvojio saradnju sa raznim  muzičkim portalima na koje svi nekako najmanje obraćaju pažnju. Nekad sam i sam radio na njima pa znam kako je biti u toj koži. Apelujem na sve činioce na muzičkoj sceni da maksimalno poštuju muzičke portale i te mlade ljude koje na njima volonterski  rade.

Odgovorno tvrdim da samo 20%, mlađe populacije sluša rokenrol i to je zapravo problem broj jedan na rokenrol sceni Srbije. Publike na koncertima je sve manje, samo da ne dođe dotle da bendovi sami sebi budu publika na koncertu!!

Veliki pozdrav za sve čitaoce Muzičkog džepa, samo tako nastavite i  sve najlepše u novoj 2020 godini!

A mi, zna se … ekipa smo koja nikada ne spava.
Čekamo nove zanimljive sagovornike u našoj seriji o Muzičkom PR-u.

Izvor: Ivan Makragić

Komentara: 0


# Centar za kulturu i umetnost Dža ili bu Saša Marković Gidra Iz prve ruke Al Rok Fest Kruševac Geto
@cekulaleksinac @



 

[ Dodaj komentar ]